Wednesday 14 September 2016

Boleh Memakai Air Dan Garam Dalam Ruqyah Rumah




Fatwa dari Syekh Abdullah bin abdirrahman bin jibrin ttg penggunaan air dan garam dlm ruqyah rumah.
(terjemahan bebas, semoga tidak ada polemik hasil tajribah penggunaan garam dalam terapi ruqyah)
-----------------------------------------------
Hukum penggunaan air dan semprotan garam di sudut-sudut rumah yang dihuni jin dan setan dan dianggap sebagai alasan sensorik dari tindakan pencegahan terhadap gangguan, insya Allah, karena mereka sering di sudut-sudut dan mereka membenci garam ?
Jawab :
Tidak ada yang salah menaruh garam dalam air sampai meleleh dan kemudian disemprotkan air tersebut sudut rumah di dalam dan luar dan itu telah telah di praktekkan dan memberikan manfaat dalam menjaga rumah dan mengusir jin dan selamat dari kejahatan mereka.
Dan mereka kadang bisa mengganggu beberapa pembaca dan terapis, oleh karena itu mereka dapat dapat menggunakan apa yang bermanfaat untuk pembentengan dari kejahatan kejahatan, untuk itu disyaritakan membaca beberapa zikir dan wird dan doa perlindungan lewat air dan kemudian taburi di rumah atau tempat tinggal jin dan setan dan itu bisa menjauhkan mereka, dengan idzin Allah, dan Allah Penyembuh.
Sumbernya dari sini..
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=223544

sumber malaysia web yg ditulis di infoherbalis.comhttp://infoherbalis.com/2016/04/pahami-ilmu-fisika-tentang-garam-dan-ruqyah-metode-garam.html

Bagaimana pula ceritanya dengan garam sebagai salah satu kaedah menghalau makhluk halus?. Jadi, adakah garam boleh digunakan untuk menghalang dari gangguan makhluk halus
?

Menurut Mantan mufti kerajaan Arab Saudi, Syeikh Abdul Aziz Bazz pernah menyatakan, penggunaan bahan dalam pengobatan Islam adalah harus selagi ia tidak diharamkan oleh syarak. Ia sama juga dengan mengambil panadol apabila pening kepala atau demam. Di dalam kandungan panadol terdapat bahan yang boleh memudaratkan tubuh jika diambil secara berlebihan. Namun begitu ia tidak dihukumkan haram selagi mana ia tidak mendatangkan mudarat atau jelas ada dalil yang menunjukkan haram.
Syeikh Abu Al-Barra turut memetik jawapan dari Syeikh Abdullah Abdul Rahman Al-Jebreen yang mengatakan, penggunaan garam dalam menghalau makhluk halus adalah harus. Ia berdasarkan kisah pengalaman Abu Nadhir Hasyim Ibnu Qasim yang mengamalkan perbuatan tersebut berdasarkan kitab Al-Wabas Sayyib min Al-Kalimat Tayyib oleh Syeikh Ibnu Qayyim Al-Jauzi.
Dalam merawat apa jua peyakit, yang penting sekali, perlu ditanam dalam hati setiap pesakit, i’tiqad keyakinan bahwa hanya Allah swt sahaja yang mampu menyembuhkan. Ubatan atau bahan-bahan rawatan hanyalah sebagai alat penghubung bagi menyembuhkan penyakit tersebut. Ia tidak mempunyai sebarang kuasa pun. Pesakit juga hendaklah sabar, berdoa dan terus bertawakal kepada Allah swt seperti Nabi Allah Ayub yang terus tabah menghadapinya segala penyakit yang dideritainya. Hanya kesabaran yang mampu membuktikan keimanan kita kepada Allah swt.
Dalam konteks ini, bahan yang digunakan mestilah bahan yang halal, harus dan tidak bercanggah dari segi syarak dan orang yang mengubat mestilah seorang Muslim yang beriman kepada Allah swt, dengan melaksanakan setiap suruhannya. Manakala kaedah rawatan pula, mestilah bersandarkan kepada bacaan ruqyah iaitu ayat Al-Quran, Al-Hadis, doa-doa dan amalan ulama. Bagi bacaan doa-doa dan amalan ulama, dua kriteria perlu dipastikan supaya ia bertepatan dengan inti pati Islam, iaitu tiadanya unsur syirik seperti menyeru kepada jin atau meminta pertolongan dengan makhluk halus. Yang kedua, bacaan tersebut hendaklah difahami dengan jelas bagi orang yang membacanya. Sekiranya bacaan Al-Quran yang dicampuradukkan dengan mantera, maka ia bercanggah sama sekali dengan syarak.
Berdasarkan buku rawatan penyakit jasmani, seorang pengamal dan pengkaji perubatan Islam di Arab Saudi iaitu Syeikh Abu Al-Barra’ Usamah bin Yassinal Ma’ani pernah ditanya tentang penggunaan garam yang direnjis pada sudut, atau tiang rumah yang mengalami gangguan makhluk halus, sama ada ia dibenarkan atau tidak. Jawabnya, ia harus dengan beberapa syarat iaitu :

Hendaklah memaklumkan kepada makhluk yang mengganggu bahawa tindakan ini tidak bermaksud menceroboh atau menyakiti secara sengaja.
Hendaklah dimaklumkan kepada tuan rumah bahawa adalah semata-mata ikhtiar berdasarkan pengalaman pengamal perubatan yang berpengalaman


Syeikh dari Libiya memakai air laut untuk ruqyah rumah dgn mengambil dalil kesucian air laut:
هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ
“Air laut itu suci dan bangkainya pun halal.” (HR. At Tirmidzi no. 69, An Nasai no. 332, Abu Daud no. 83, Ibn
u Majah no. 386, Ahmad 2/361, Malik 43, Ad Darimi 729).
Adapun kalau tidak ada air laut,maka air yg biasa ditaruhkan garam agar asin seperti air laut.Nah inilah alasannya kenapa air+garam dipake untuk ruqyah rumah.
Garam itu punya sifat menyerap racun, sedangkan sihir itu bisa berupa racun maka bisa dinetralkan dengan garam
Air yg di campur garam ketika di cipratkan atau di semprotkan akan menempel lbh lama di sudut2 atau di tembok dan lantai bahkan atap. Di banding air tanpa campuran garam yg cepat kering terkena udara....hal ini bs membantu efek air ruqyah lbh tahan lama ketika di cipratkan atau disemprotkan.


salam Tauhid

sharing Ruqyah dan Pembelian Herbal penunjang ruqyah 082138064460

No comments:

Post a Comment